Basisopleiding klantmanager

Als klantmanager voer je intakegesprekken en beoordeel je aanvragen in het kader van de Participatiewet. Ook verricht je periodiek heronderzoeken. Aan de ene kant dien je te beschikken over parate kennis om zo het recht op een bijstandsuitkering correct vast te kunnen stellen. 

Verder dien je te beschikken over (gespreks-)vaardigheden om op die manier de situatie van betrokkene uit te vragen, maar ook om hem of haar te activeren. Bovendien moet je fraudealert zijn en durf je confronterende gesprekken te voeren. De praktijkgerichte basisopleiding klantmanager leidt je op tot volwaardig klantmanager. Deze opleiding bestaat uit verschillende modules. 

6 dagen (12 dagdelen)  4.750,- per groep

Deze opleiding richt zich op beginnende klantmanagers en is bedoeld om een stevige basis aan kennis en vaardigheden mee te geven. Na deze opleiding kan de medewerker als volwaardig klantmanager aan het werk.

Deze basismodule voor de Participatie­wet is voor iedereen die zijn carrière verder binnen deze wetgeving wil ontwikkelen. Wat komt er allemaal kijken bij een aanvraag om bijstand? Hoe bepaal je nou eigenlijk het recht op bijstand? Waar moet de aanvrager, maar ook de gemeente zich aan houden? Hoe zit het eigenlijk met de arbeidsverplichtingen en de weg naar werk?

In deze module besteden wij aandacht aan de vaststelling van het recht op bijstand. En welke mogelijkheden de Participatie biedt om mensen weer zo snel als mogelijk aan het werk te krijgen.

Onderwerpen van de module ‘de Participatiewet’

  • Begripsbepaling
  • Kring van rechthebbenden
  • Aanvraag en verificatie
  • Vormen van bijstand
  • Algemene bijstand
  • Bijzondere bijstand
  • Individuele inkomenstoeslag
  • Inkomen en vermogen
  • Werk, re-integratie en participatie
  • Verplichtingen
  • Handhaving
  • Terugvordering, invordering en verhaal
  • Beschikking en rechtsbescherming
  • Maatregel
  • Boete
  • Rechtsbescherming, bezwaar en beroep
  • Besluiten en beschikkingen

Voordat een bijstandsuitkering voor de algemene kosten van levensonderhoud wordt toegekend (maar ook gedurende de bijstandsverstrekking), moet worden onderzocht of er zogenaamde ‘voorliggende voorzieningen’ zijn.

Tijdens deze module bespreken we een breed spectrum aan voorliggende voorzieningen en de fiscale regels die van invloed zijn op de uitkering.

Onderwerpen van de module voorliggende voorzieningen

  • Onderscheid in voorliggende voorzieningen (voorzieningen en verzekeringen)
  • Relatie tussen voorliggende voorzieningen en recht op bijstand (o.a. jurisprudentie)
  • De alerte poortwachter in het belang van de burger en de gemeente
  • Arbeidsrecht, ontslag en recht op loondoorbetaling
  • Jongeren en het recht op WSF
  • Toeslagenwet
  • WIA, WAO en WAJONGincl. herlevingen vanwege toegenomen klachten
  • Ziektewet en loondoorbetaling bij ziekte
  • IOW, IOAW en IOAZ
  • ZEZ en WAZO
  • WW
  • PAWW
  • Dagloonherzieningen
  • ANW pensioen / herleving
  • Buitenlandse pensioenen
  • Heffingskortingen
  • Onderhoudsplicht en alimentatie.

Fraudepreventie is een belangrijk onderdeel in de uitvoering van de Participatiewet. Fraude mag tenslotte niet lonen en het draagt niet bij aan het maatschappelijke draagvlak voor de sociale zekerheid. Om die reden moet een fraudesignaal in een zo vroeg mogelijk stadium herkend worden. Dat betekent dat steeds meer de nadruk komt te liggen op preventie van misbruik.

Hoe doe je dat als gemeente? En wat moet je doen als een te hoge bijstandsuitkering is uitgekeerd of dat er ten onrechte is uitbetaald? Wanneer is het college bevoegd om ten onrechte verstrekte bijstand terug te vorderen? Maar welke ruimte heeft een ambtenaar om daar, waar nodig, maatwerk in te leveren?

Onderwerpen van de module fraudealertheid & terugvordering

  • Het concept ‘Hoogwaardig handhaven’
  • Aanwijzing sociale zekerheidsfraude
  • Wet aanscherping handhaving en sanctiebeleid SZW
  • Toezicht, opsporing en bestuursrechtelijke handhaving
  • Preventie en voorlichting boven repressie
  • Handhaven bij de aanvraag: Inlichtingenplicht versus aantoonplicht
  • Risicoprofielen en risicogroepen
  • Inzet van social media
  • FIP methode (Frequent, Intensief en Persoonlijk contact)
  • De uitvoeringspraktijk en de vershillen daarin
  • Vormen van fraude, waaronder
    • Identiteit
    • Hoofdverblijf
    • Woonsituatie
    • Leefvorm
    • Inkomen
    • Vermogen incl. vermogen in het buitenland
  • Het huisbezoek
  • Nadere onderzoeksverplichtingen
  • Onderzoek, rapportage en de totstandkoming van het besluit
  • Actuele jurisprudentie
  • Verjaringstermijn en de zesmaandenjurisprudentie
  • Mogelijkheden tot verrekenen en de beslagvrije voet.

Het nemen van besluiten betekent veelal dat er een rapport en een beschikking gemaakt moeten worden. Het rapport en de beschikking vormen ook de basis voor juridische procedures. Naast schrijfvaardigheid moet dan ook worden voldaan aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, zoals het motiveringsbeginsel.

In deze module bespreken we alle facetten van rapporteren en beschikken.

Deel 1 – de Algemene wet bestuursrecht

In het eerste deel staat de Algemene wet bestuursrecht (Awb) – aan de hand van praktijkvoorbeelden en jurisprudentie – op het programma. De Awb vormt de basis voor het overheidshandelen en heeft zijn doorwerking in rapporteren en beschikken.

We bespreken onder meer

  • Begripsbepaling van een rapport en een beschikking
  • De voorwaarden waaraan een rapport en beschikking moeten voldoen
  • De algemene beginselen van behoorlijk bestuur, zoals bijvoorbeeld het motiveringsbeginsel
  • De gevolgen van het niet nakomen van de voorwaarden.

Deel 2 – het rapport en de beschikking in de praktijk

Het tweede deel staat in het teken van de praktijk. Een van de lastigste dingen is het op juiste wijze motiveren van een besluit. Sluit de motivering wel aan bij het besluit? Hoe doe je dat en waar moet je op letten? Voor jou kan de beschikking duidelijk zijn, maar begrijpt de betrokkene wel wat jij bedoelt? Handvatten voor taalgebruik en een logische opbouw zijn hierbij van groot belang.

Effectieve gespreksvoering is cruciaal voor alle facetten van de dienstverlening van professionals in het sociaal domein en dus ook voor klantmanagers. Om slagvaardig te kunnen handelen moeten professionals voor elke klant een eigen benadering kiezen. Waar mogelijk doen ze een beroep op de eigen motivatie van de klant, maar soms zijn ook confrontaties een onderdeel van het gesprek.

Onderwerpen van de module gesprekstechnieken

  • Algemene communicatievaardigheden en verschillende communicatiestijlen
  • Het gesprek
  • Basishouding en gespreksvaardigheden
  • Motiveren (zelfsturing vergroten)
  • Confronteren
  • Verschillende methodieken voor gespreksvoering

Deze opleiding kunnen wij in 6 dagen (12 dagdelen) incompany of online aanbieden.

Uiteraard is maatwerk mogelijk en is afhankelijk van de reeds aanwezige kennis een korter of juist intensiever programma bespreekbaar.

Wij kunnen deze opleiding tegen het scherpe tarief van € 4.750,- excl. BTW aanbieden bij maximaal 6 deelnemers.

Fred Struik VepresDe opleiding wordt door Fred Struik in samenwerking met meerdere andere professionals verzorgd. Zowel Fred als de andere trainers werken vanuit jarenlange praktijkervaring en staan garant voor een interactieve en leerzame opleiding.

Meer informatie over de basisopleiding klantmanager

De basisopleiding klantmanager boeken? Of meer weten over onze dienstverlening? Neem dan contact met ons op door het invullen van een contactformulier, een e-mail naar info@vepres.nl of telefonisch op 06 – 54 982 795.